Izbrani nasveti
•17. September 2024
Državni zbor je 7. novembra 2023 sprejel novelo zakona o delovnih razmerjih, ki vzpostavlja obveznost delodajalcev delavcem zagotoviti pravico do odklopa, s katero zagotovi, da delavci v času izrabe pravice do počitka oziroma v času upravičenih odsotnosti z dela ne bodo na razpolago delodajalcu.
Na ključna vprašanja glede novosti zakona o delovnih razmerjih odgovarja Ana Oštir, odvetnica v odvetniški pisarni Jadek & Pensa, specializirana za področje delovnega prava in prava človekovih pravic.
Delodajalci morajo sprejeti ustrezne ukrepe do 16. novembra 2024.
Obveznosti delodajalca:
• Delodajalec, ki ga zavezuje kolektivna pogodba na ravni dejavnosti, ki že določa ukrepe glede pravice do odklopa, mora o sprejetih ukrepih pisno obvestiti delavce.
• Če na ravni dejavnosti ni določenih ukrepov in je pri delodajalcu organiziran sindikat, se mora delodajalec o ustreznih ukrepih pogajati s sindikatom in jih določiti s podjetniško kolektivno pogodbo.
• Če na ravni dejavnosti ni določenih ukrepov in pri delodajalcu ni organiziranega sindikata, mora sprejeti interni akt, v katerem opredeli ukrepe.
Če delodajalec ne zagotavlja pravice do odklopa, je predpisana globa v višini do 4.000 evrov za pravno osebo in do 400 evrov za odgovorno osebo pravne osebe oziroma do 2.000 evrov za manjšega delodajalca.
Z uvedbo nove pravice do odklopa je zakonodajalec odgovoril na izziv, ki ga glede zagotavljanja varstva delavcev v zvezi z delovnim časom prinaša uporaba informacijsko-komunikacijske tehnologije. Z njeno uporabo je v današnji digitalni dobi številna dela mogoče opravljati na daljavo, zato se pravno določena razmejitev med delovnim časom in prostim časom v praksi pogosto zabriše.
Delavci niso več na razpolago delodajalcu le med delovnim časom, pač pa kadarkoli. To velja za delavce, ki stalno delajo na domu, pa tudi za delavce, ki sicer delajo na sedežu delodajalca, po koncu delovnega časa pa ostajajo dosegljivi (npr. po telefonu, po e-pošti, prek aplikacij Microsoft Teams, Whatsapp, Viber itd.).
Dolgi delovniki in stalna dosegljivost negativno vplivajo na regeneracijo delavcev, njihovo zdravje pa tudi razpoloženje in odnos delavca do delodajalca, kar dolgoročno vpliva na delavčevo produktivnost ali fluktuacijo zaposlenih. Zakonodajalec je zaradi mnenja, da ta izziv ni rešljiv le z zaščitnimi standardi v zvezi z delovnim časom, pravico do odklopa uzakonil. Vseeno pa je škarje in platno prepustil socialnim partnerjem – sindikatu in delodajalcu – saj meni, da so v različnih delovnih okoljih ustrezne različne kombinacije ukrepov.
Pri zagotavljanju pravice do odklopa so na voljo ukrepi, ki so že uveljavljeni v praksi podjetij v drugih evropskih državah ali izhajajo iz dokumentov na ravni EU. V odvetniški pisarni Jadek & Pensa smo te primere že zbrali in jih povezali v medsebojno celoto, tako da smo pripravili sistem ukrepov, ki jih lahko kot delodajalec sprejmete ali uporabite za osnovo za pogajanja s sindikatom, če je ta pri vas organiziran. Naši predlogi vključujejo različne rešitve, ki jih lahko prilagodimo potrebam vašega delovnega procesa.
Veliko rešitev lahko pripravi delodajalec sam, dobro pa je, da vključi pravno pomoč pri:
1. pripravi internega akta, prilagojenega potrebam vašega delovnega procesa;
2. pripravi osnutka aneksa h kolektivni pogodbi;
3. sodelovanju pri pogajanjih s sindikatom;
4. pripravi opredelitve do mnenja sveta delavcev ali delavskega zaupnika;
5. izvedbi internega izobraževanja zaposlenih (vseh delavcev ali samo vodij);
Pisarna Jadek & Pensa
Zgrajeni so na tradiciji, utemeljeni na znanju in pripravljeni na prihodnost. Jadek & Pensa je vodilna odvetniška pisarna v Sloveniji z 42 odvetniki. Ženejo jih delovna vnema, želja po znanju ter dolgoletne izkušnje. Njihova ekipa specializiranih odvetnikov uporablja strokovno znanje in z učinkovitim ekipnim delom rešuje tudi najbolj kompleksne izzive strank. So predani, vztrajni, s preudarno rabo tehnologije in učinkovito medsebojno komunikacijo ustvarjajo dodano vrednost, ki pomembno prispeva k doseganju ciljev njihovih strank.