Člani
•01. December 2023
Jezeršek gostinstvo, vodilno podjetje na področju cateringa in gostinske dejavnosti v Sloveniji, predstavlja izjemno uspešen primer učinkovite vključitve umetne inteligence v svoje poslovne procese.
S poudarkom na zmanjševanju količine zavržene hrane Jezeršek gostinstvo vztrajno koraka v prihodnost s trajnostno usmerjenim pristopom k inovacijam.
Z umetno inteligenco do manj zavržene hrane
Podjetje, ki že več kot 40 let narekuje smernice v gostinstvu, je pred dvema letoma zasnovalo trajnostno poslovno strategijo 2021–2027, katere glavni cilj, zmanjšanje količine zavržene hrane, je postavljen v središče trajnostne vizije.
V Jezeršek gostinstvu se v dejavnosti cateringa, ki velja za eno izmed najbolj nepredvidljivih, vsakodnevno spoprijemajo s številnimi izzivi. Kljub že visoki stopnji digitalizacije procesov in 19 % zavržene hrane (l. 2022), kar je še vedno manj od povprečja v gostinstvu, so se odločili v svoj vsakdan vpeljati umetno inteligenco in s tem resno pristopili k reševanju problematike količine zavržene hrane. Na poslovnih enotah in po catering dogodkih so s pametnimi tehtnicami vzpostavili reden nadzor in segmentiranje odpadkov hrane (monitoring), ki z uporabo umetne inteligence na podlagi fotografije meri količino in vrsto zavržene hrane.
V sodelovanju s študenti Ekonomske fakultete pa so na dogodku Smart Tourism Hackathon in v sklopu izziva SMART ravnanje s hrano razvili rešitev Food IQ, model za napovedovanje prodaje Jezerškovega šmorna na Odprti kuhni, ki je zasnovan na strojnem učenju. Sodelovanje, ki je že prineslo prve vidne rezultate, tako nadaljujejo tudi z napovedovanjem prodaje hrane in pijače na novoletni stojnici Jezeršek v središču Ljubljane.
Impresivni rezultati po devetih mesecih uporabe
Čeprav je uporaba umetne inteligence v podjetju Jezeršek šele na začetku, se tako vodstvo kot tudi zaposleni zavedajo njenega pomena in prispevka v boju proti zavrženi hrani. Umetna inteligenca pripomore k boljšemu upravljanju s surovinami, zagotavlja boljšo kakovost povratnih informacij in uporabo podatkov, pripomore k optimizaciji procesov in normativov jedi ter posledično k nižjim stroškom surovin.
V samo devetih mesecih uporabe umetne inteligence so rezultati več kot zadovoljivi in dosežene pomembne spremembe. Boljše upravljanje surovin in segmentiranje odpadkov sta privedla do 10-odstotnega zmanjšanja količine zavržene hrane, to je kar 1000 kg. Z zmanjšanjem odpadkov so vplivali na okolje in za 14 ton zmanjšali izpuste CO2 ter izboljšali ekološki odtis svoje dejavnosti. Kljub nadpovprečni inflaciji cen hrane so zaradi manjše porabe živil s trajnostnim pristopom in optimizacijo procesov dosegli kar 1,5 % letnega prihranka.
Pogled v prihodnost: sistemi poslovne inteligence in napovedovanje normativov
Jezeršek gostinstvo ne počiva na doseženih rezultatih. Z željo po nadaljnjem izboljševanju in optimizaciji procesov v prihodnje načrtujejo vpeljavo poslovnointeligenčnih sistemov ter še naprednejših modelov napovedi porabe in normativov jedi. S tem bodo dodatno optimizirali svoje poslovanje in pripomogli k zmanjšanju količine zavržene hrane.
Ozaveščevalna kampanja »Odgovorna kulinarika«
Jezeršek gostinstvo kot inovativno in trajnostno naravnano podjetje v prihodnjem letu napoveduje novo ozaveščevalno kampanjo »Odgovorna kulinarika«, ki bo zajemala vsa področja poslovanja. S tem želijo ne le vplivati na lastne procese, ampak tudi širšo javnost (goste, naročnike, dobavitelje, poslovne partnerje …) ozaveščati o pomembnosti trajnostnega pristopa v kulinariki. Zavzemajo se za odgovorno ravnanje z viri, katerega cilj je zmanjševanje količine zavržene hrane, in spodbujajo k odgovornemu prehranjevanju v skladu z vedenjskimi smernicami manifesta 'Prehrane zdravega razuma'.
Ravnotežje med umetno inteligenco in človeškim znanjem
Uporaba umetne inteligence v poslovnih procesih je bistvena za uspeh in konkurenčnost Jezeršek gostinstva na trgu. S svojimi inovacijami in trajnostno usmeritvijo tako v podjetju, ki je poznano po svojih kreativnih kulinaričnih rešitvah, postavljajo standarde za prihodnost celotne gostinske industrije. Kljub temu pa se zavedajo, da je treba najti ravnovesje med človeškim znanjem in uporabo umetne inteligence, saj ta po njihovem mnenju ne more nadomestiti intuitivnega razumevanja in ustvarjalne vizije, ki jo prinašajo ljudje. V Jezeršek gostinstvu namreč verjamejo v ravnovesje med tehnološkimi in človeškimi elementi, ki skupaj oblikujejo njihovo pot v prihodnost.
Več o načrtovanju Jezeršek gostinstva za manj zavržene hrane s pomočjo umetne inteligence si lahko ogledate v video prispevku z dogodka 'IT Tour: Potovanje v svet UI: priložnosti in pasti' (od 30:05 dalje), ki je potekal na Dnevih slovenskega turizma, z osrednjo tematiko dogodka aplikativni vidik umetne inteligence.