Neželen pojav, ki v podjetjih vsako leto narašča - kako ga odkrivati in preprečevati?

Izbrani nasveti

03. December 2020

Neželen pojav, ki v podjetjih vsako leto narašča - kako ga odkrivati in preprečevati?

Neželen pojav, ki v podjetjih vsako leto narašča - kako ga odkrivati in preprečevati?

Za preprečevanje in odkrivanje poslovnih prevar v podjetjih sta zlasti pomembna učinkovita služba notranje revizije in krepitev zavesti o prevarah in škodi, ki jo te povzročajo, pri zaposlenih. Študije kažejo, da v povprečju organizacije/podjetja v vsako leto izgubijo 5 % prihodkov. Več kot 20 % prevar pa je takšnih, da povzročijo več kot milijon dolarjev škode, delež vsako leto narašča, kažejo podatki ACFE, mednarodnega združenja preiskovalcev prevar, ki jih je na SBC Webinarju predstavil dr. Yuri Sidorovich, overjeni preiskovalec prevar in partner v podjetju Deloitte. Prevara je nezakonito dejanje, ki je storjeno s preslepitvijo, prikrivanjem ali zlorabo zaupanja, namen je neposredna ali posredna finančna korist povzročitelja prevare.

Odkrivanje prevar 43 % prevar je odkritih na podlagi namiga, polovico namigov pa sprožijo zaposleni. V tretjini primerov je bila prijava prevare podana preko žvižgaške linije in elektronske pošte. Vsako sedmo prevaro odkrijejo preko notranje revizije, vsako deveto prevaro odkrije menedžment oziroma poslovodstvo podjetja, kaže statistika. Preden je poslovna prevara odkrita, v povprečju preteče 14 mesecev. 70 % prevar se zgodi v profitnih organizacijah, od tega kar 44 % v družbah v zasebni lasti.

 

Ranljivi zlasti bančni in proizvodni sektor ter javna uprava in zdravstvo

Polovica vseh prevar je povezanih s korupcijo v prodajnem procesu in pri naročanju (dogovarjanja s tretjimi osebami in dobavitelji, provizije). Slaba polovica vseh prevar se zgodi v bančnem sektorju, javni upravi, proizvodnem sektorju in zdravstvu. Na področju povračil stroškov in kraje denarja je zaznati trend povečanja. Izgube zaradi prevar se gibljejo med od 300 tisoč do milijona evrov. “Tipični storilec je moški z višjo izobrazbo, ki dela v organizaciji več kot 5 let. Značilen položaj v podjetju je vodstveni položaj na področju računovodstva, poslovanja, naročil,” pravi Sidorovich. Preprečevanje in odkrivanje prevar Učinkovit sistem se prične pri vrhu, pri najvišjem poslovodstvu. To mora poskrbeti, da: - se v podjetju ustrezno razdeli odgovornost (opisi delovnih mest in ciljev, redna izobraževanja); - je vsem dostopen etični kodeks, ki se sproti posodablja; - se ustrezno preverjajo kandidati za zaposlitev; - se uveljavljajo učinkoviti disciplinski ukrepi (sankcije in nagrajevanje). Dodatno naj se izvajajo redne raziskave med zaposlenimi: glede ocene poštenosti in integritete poslovodstva, meri in ustrezno nagrajuje naj se uspešnost poslovodstva, predvsem pa mora poslovodstvo v vseh svojih odnosih z zaposlenimi izražati privrženost poštenosti in integriteti, izpostavlja Sidorovich. Kako vzpostaviti učinkovit sistem odkrivanja? Elementi dobrega sistema za preprečevanje in odkrivanje prevar so: - vzpostavitev učinkovite in neodvisne službe notranje revizije; - proaktivno iskanje možnosti prevar, obvezni dopusti in rotacija delovnih mest; - zaposleni morajo imeti jasno 'percepcijo odkrivanja', zavest, podjetje ustrezno in stalno odpravlja možnosti prevar; - redno ocenjevanje tveganj prevar, proaktivno in inovativno iskanje šibkih točk ter možnih scenarijev; - vzpostavitev učinkovitih kontrol; - vzpostavitev 'vročih linij', anonimnih in zaupnih načinov za posredovanje namigov, tudi za zunanje poslovne partnerje, ter vzpostavitev zaupanja v ustrezno obravnavo prijav; - redno izobraževanje zaposlenih in raznovrstni programi za pomoč; - ustrezna politika zaposlovanja; Učinkovit sistem preprečevanja in odkrivanja prevar je vzpostavljen takrat, ko se redno izvajajo vsi potrebni ukrepi, od ocenjevanja, iskanja možnih scenarijev in povzročiteljev, upoštevanja stanja na terenu in značilnosti panoge, do rednega klasičnega nadzora revizijskih in nadzornih organov. Kot vsi varnosti sistemi pa mora biti tudi ta v neprestanem prilagajanju novim poslovnim in življenjskim okoliščinam, pravi Yuri Sidorovich.

Nasvet je bil predstavljen v okviru SBC Webinarja, ki je 19. novembra potekal v organizaciji SBC s partnerskim podjetjem Deloitte.

 

E-novice

Naročite se na ključne informacije in praktične nasvete.

Zahtevano
Zahtevano
To spletno mesto varuje Google reCAPTCHA in veljata Politika zasebnosti in Pogoji storitve.