Izbrani nasveti
•15. December 2020
Poslovno leto 2020 se bliža koncu, smo v obdobju, ko morajo podjetja pripraviti zaključne račune in sprejeti vrsto strateških odločitev. Kako se lotiti priprave zaključnih računov in kje je prostor za uveljavitev zakonskih možnosti, pojasnjujeta Renata Flis, pooblaščena revizorka, in Andrej Flis, oba iz podjetja Revidera (član SBC — Kluba slovenskih podjetnikov), ki je specializirano za dejavnosti revidiranja, davčnega svetovanja, računovodskega svetovanja in svetovanja na področju podjetniških financ.
- Inventura ali redni popis: Izhodiščnemu sklepu sledijo izdelava (terminskega) načrta, imenovanje popisne komisije (drugi sodelavci, ki sicer niso vsakodnevno pri sredstvih, optimalno 3 + 1 rezerva), izdaja sklepa o viških in mankih, popis dejanskega stanja (pomembna natančnost in preglednost), izdelava in obravnava poročila, sklep o likvidaciji razlik, uskladitev stanja in na koncu arhiviranje. Razlike v sredstvih in zalogah lahko bistveno vplivajo na davčne obveznosti.
- Pri letnem poročilu naj bo v ospredju vsebina, ne oblika. Sestavljajo ga računovodski izkazi in poslovno poročilo. Rok je 3 mesece po koncu poslovnega leta oziroma 4 mesece za konsolidirano letno poročilo. Uporabljajo se slovenski računovodski standardi, za večja podjetja (za družbe na borzi, banke, zavarovalnice ...) pa mednarodni, MSRP. Če se podjetje za MSRP odloči prostovoljno, mora te standarde uporabljati vsaj 5 let.
Najpogostejše napake pri letnih poročilih: neizpolnjevanje pravil po Zakonu o gospodarskih družbah (nenavajanje daril, dogodkov).
- Poslovno poročilo je javno objavljeno in je obraz družbe. Vsebovati mora najmanj:
a) navedbo pomembnih poslovnih dogodkov, ki so nastali po koncu poslovnega leta,
b) napoved pričakovanega razvoja,
c) aktivnosti družbe na področju R&R,
d) poročilo podružnic.
Dobra poslovna praksa narekuje še: nagovor poslovodstva oziroma predsednika nadzornega organa, ključne podatke o družbi in podružnicah ter ključne poudarke poslovanja v poslovnem letu.
- Na koncu sledi računovodsko poročilo s prilogami ter pojasnili in analizo glede bistvenih postavk. V primeru povezanih družb je potrebno izdati poročilo o razmerju. Pripravi ga podrejena družba, pomembno je končno pojasnilo o morebitnem prikrajšanju.
Letos bo potrebno letnemu poročilu dodati poročilo o tveganjih glede COVID-19 in poročilo o državni pomoči (subvencijah). »Vse državne pomoči naj se razkrijejo v poročilih ločeno (ne med prihodki, ampak med obveznostmi), ker jih v primeru upravičenosti ne bo potrebno vračati in se bo popravilo le njihovo evidentiranje,« svetuje Renata Flis.
Pomembne so še naslednje postavke: opredmetena osnovna sredstva (v povezavi z amortiziranjem), neopredmetena osnovna sredstva, finančne naložbe, zaloge, terjatve (odloženi davki), naložbene nepremičnine, kapital, dolgoročni in kratkoročni dolgovi (obresti, boniteta), rezervacije. Prihodke je potrebno pravilno prepoznavati in razvrščati, opozarja Renata Flis. Odprta je tudi problematika oslabitve vrednosti sredstev - to velja za tista sredstva, ki jih družba ne uporablja.
Kakšne so aktivne davčne možnosti ob zaključku leta 2020
- Znižanje davka ob koncu leta (na podlagi ZDDPO-2): Upoštevajo se stroški reprezentance, obdarovanje in božičnica, sponzorstvo, rezervacije (obrazložitev v poročilu), oslabitev zalog, oslabitev osnovnih sredstev. Konflikt izplačevanja božičnice po kolektivni pogodbi (brez poslovodstva) in prejeto pomočjo prek PKP paketov: še ni popolnoma jasno, žogica je na strani zakonodajalca. Najboljše je pripraviti sklep za izločitev poslovodstva oziroma razkritje.
- Izplačilo poslovne uspešnosti (na podlagi ZDoh): Hkratni pogoji, ki morajo biti izpolnjeni za izplačilo poslovne uspešnosti so: določitev meril v internem aktu ali kolektivni pogodbi, neposredna povezava s poslovno uspešnostjo delodajalca, le enkratno letno izplačilo vsem upravičenim zaposlenim hkrati. Merila v splošnem aktu delodajalca morajo biti enotna, veljajo za vse, omogočajo izpolnitev vsem delavcem. Lahko pa so delavci upravičeni do različne dejanske višine, absolutno isti znesek ni zapovedan.
- Udeležba delavca pri dobičku: Pogoji so: a) Pogodba o udeležbi, registrirana na MGRT, ki mora veljati za vse delavce. b) Vpis pogodbe v register omogoča uveljavljanje davčnih olajšav in olajšav pri prispevkih za socialno varnost (znižane obveznosti po enem (70 %) oziroma treh (100 %) letih.
- Možnosti davčnih olajšav ob koncu leta:
a) za zaposlovanje (mlajši in starejši, pogoj je prijava na Zavodu RS za zaposlovanje, znižanje davčne osnove v višini 45 % plače za prvi 2 leti zaposlitve);
b) za zaposlovanje invalidov (zmanjšanje davčne osnove v višini 50 % oziroma 70 % plače);
c) za izvajanje praktičnega dela v strokovnem izobraževanju (v višini 20 % povprečne mesečne plače v RS, za vsak mesec izvajanja);
d) za PDPZ (pokojninski načrt);
e) za donacije (osnova se lahko zniža za 0,3 % obdavčljivih prihodkov za invalidske, humanitarne in podobne organizacije + 0,2 % za društva v javnem interesu);
f) investiranje (določene kategorije vozil, 3 leta prepoved odtujitve);
g) za vlaganje v R&R do 100 % investiranega zneska (spoštovati pogoje iz 55. člena ZDDPO-2; Pravilnik o uveljavljanju - obrazec, metodologija, razmejitev; v pomoč pri poročanju so tudi smernice Frascati Manual OECD, ki so dostopne na tej povezavi).
Upravičeni stroški za raziskave in razvoj (R&R) Zajemajo izvirno in sistematično raziskovanje znotraj podjetja, vezano na iskanje različnih rešitev pri materialih, napravah, proizvodih, procesih, sistemih in storitvah. Pomembna je 7-letna finančna perspektiva Evropskega sveta 2014-2020, kjer je določen postopek vpisa v evidenco raziskovalnih organizacij. Razmejitev med »navadnimi aktivnostmi« in R&R ni enostavna. Pomembna je prisotnost elementa 'novosti' in reševanje znanstvene/tehnične negotovosti. Primeri: prototipi, pilotski obrati, nova receptura izdelka, nova embalaža, nov postopek shranjevanja. V primeru razvoja programske opreme se za R&R štejejo: nova storitev, izboljšan proces v družbi, razvoj zaradi dodatnih zakonskih zahtev. Upravičeni stroški pri notranjih R&R aktivnostih: stroški dela oseb, nakup raziskovalno-razvojne opreme, stroški povezanega materiala in storitev, stroški izobraževanja, stroški za zaščito intelektualne lastnine. Upravičeni stroški so tudi nakup R&R storitev, kot so stroški pogodb z zunanjimi strokovnjaki in raziskovalci, ter stroški pogodb za izvajanje R&R aktivnosti z zunanjimi organizacijami ali osebami. Za zadostitev administrativnim zahtevam se upošteva ZDDPO-2 (poslovni načrt ali posebni projekt/program, izpolnjevanje obrazca). Furs povečuje nadzor na tem področju in pomembno je upoštevanje vseh pravil.
Nasvet je bil predstavljen v okviru SBC Webinarja, ki je 10. decembra potekal v organizaciji SBC skupaj s članom SBC, podjetjem Revidera, d. o. o.