Ali ste primerni za naslednika?

Izbrani nasveti

04. November 2020

Ali ste primerni za naslednika?

Ali ste primerni za naslednika?

Vodja in upravljalec družinskega podjetja mora imeti štiri izjemno pomembne lastnosti. Poleg tega pa tudi vodstvene kompetence na dveh ključnih področjih: produktivnosti in sposobnosti za ustvarjanje vzdušja, ki v delovno sredino vnaša zagon in željo po uspehu.  Ključni vprašanji prenosa nasledstva družinskega podjetja sta:

  • Ali ste primeren naslednik?
  • Ali ima lastnik družinskega podjetja primernega naslednika?

Tako pojasnjuje dr. Andrej Vizjak, odličen poznavalec družinskega podjetništva, tudi avtor več knjig o tej tematiki, ter ustanovitelj in direktor mednarodnega svetovalnega podjetja AV.consulting.

Družinsko nasledstvo v Sloveniji

V Sloveniji je 90 % vseh podjetij družinskih. Proces nasledstva je po raziskavi Spirita Slovenije iz leta 2018 največji trenutni izziv slovenskih družinskih podjetij.
  • 66 odstotkov slovenskih podjetij danes vodi prva generacija, 28 odstotkov druga in le 6 odstotkov tretja generacija.
  • Lastništvo in delovanje družine v slovenskih podjetjih vodi želja, da bi nekega dne predali podjetje naslednji generaciji. To željo imata dve tretjini podjetnikov, ki vodijo mala podjetja, in polovica tistih, ki vodijo srednje velika podjetja.
  • 34 odstotkov lastnikov družinskih podjetij načrtuje prenos nasledstva v bližnji prihodnosti, 43 odstotkov jih odgovarja, da se z načrtovanjem prenosa aktivno že ukvarjajo, 16 odstotkov se jih aktivno še ne ukvarja s tem, saj je do prenosa še več kot deset let. 7 odstotkov jih je proces nasledstva opravilo pred kratkim.

Dr. Andrej Vizjak našteva tri ključne vidike, ki vplivajo na izvedbo družinskega nasledstva:

  • Vrednote in vizija
  • Kriteriji za izbor vodje in upravljalca
  • Različne alternative nasledstva

1. VREDNOTE IN VIZIJA

Vrednote in vizija družine so ena od ključnih stvari. Kajti pogledi na bistvena področja podjetniškega delovanja se neposredno odražajo v delovanju in uspešnosti podjetja.

Tradicionalne vrednote (starši) Alternativne vrednote (nasledniki, današnje generacije)
Delam, da živim Živim, da delam
Osebna potrošnja Poslovni uspeh
Varnost Podjetniško tveganje
Povezanost v lokalnem okolju Želja po odkrivanju sveta
Zaupam v sebe Zaupam v stroko
Prioriteta na razvoju članov družine   Razvoj najboljših sodelavcev ne glede na članstvo družine
Vsi otroci imajo pravico do enakih deležev Delež v lastništvu in odločanju si pridobimo le z delom
Najstarejši sin bo naslednik Naslednik mora uspešno dokazati vodstvene sposobnosti

 

2. KRITERIJI ZA IZBOR VODJE IN UPRAVLJALCA

4 lastnosti uspešnih vodij

Poglavitni kriteriji, ki jih morata imeti vodja in upravljalec v družinskih podjetjih, so po besedah dr. Andreja Vizjaka naslednji: samozavest, disciplina, prepričljivost in odločnost. Naštete lastnosti naj lastniki iščejo pri naslednikih, s čimer bodo zagotovili poslovno uspešnost podjetja, večje prihodke, večno vrednost in stabilnost tudi v prihodnje, svetuje Vizjak in dodaja, da

Izobrazba

Formalna izobrazba ni pogoj za uspešnega podjetnika, je pa dobra odskočna deska za nadaljnje usposabljanje podjetnika s sodobnim znanjem in veščinami poslovodenja. Primer: različne statistične metode, informacijske sisteme, sistematične analize, razvijanje konceptov in strukturiranje dela, prav tako razumevanje psiholoških in socioloških pravil, potrebnih za motivacijo in vodenje sodelavcev, našteva Vizjak. Znanje in veščine si lahko podjetniki pridobijo tudi brez akademske izobrazbe, z branjem strokovne literature, strokovnim usposabljanjem in sodelovanjem s svetovalci, potrebna je le volja za redno izobraževanje.

Vodstvene kompetence

Neodvisno od izobrazbe je pomembno, da ima podjetnik, ki vodi podjetje, vodstvene kompetence. To velja tako za člane lastniške družine kot druge. VODSTVENE KOMPETENCE: PRODUKTIVNOST

  1. Podjetniško razmišljanje in delovanje: Sposobnost odločati, spreminjati izzive v poslovne priložnosti, sprejemati odgovornost za tveganja in rezultate.
  2. Sposobnost razumevanja potreb kupcev, usklajevanja njihovih želja z rešitvami in skrbi za kakovostno izvedbo ter gradnjo dolgoročnih odnosov z njimi.
  3. Sposobnost prenašanja znanja: Sposobnost mentorirati ter prilagajati podajanje informacij in znanja na druge.
  4. Upravljanje s časom: Sposobnost biti točen, organizirati lastno delo, postavljati cilje in dnevne prioritete za doseganje ciljev ter spremljati napredovanje aktivnosti.
  5. Zavedanje pomena lastnega strokovnega razvoja: znanje, izobraževanje, učenji iz izkušenj.
  6. Pozitiven odnos do sprememb: Sposobnost prepoznati v spremembah priložnosti in rešitve ter se soočiti in prilagoditi na spremembe.
  7. Inovativnost in kreativnost: Sposobnost raziskovanja in odkrivanja neznanega, iskati različne alternativne rešitve in izboljšave, razviti nove, uporabne izdelke, storitve in druge izvirne poslovne rešitve.
  8. Delegiranje: Sposobnost dajanja jasnih navodil ter prenašati zadolžitve, pristojnosti in odgovornosti na tiste sodelavce, ki jim podjetnik lahko zaupa, da bodo naloge najbolje izpolnili.

VODSTVENE KOMPETENCE: POZITIVNO VZDUŠJE

  1. Komunikacijske veščine in nastopanje v javnosti: Sposobnost aktivno poslušati, prilagoditi pogovor sogovorniku, situaciji in temi, ločiti ljudi od problemov ter se pogajati.
  2. Ustvarjanje kulture timskega dela: Sposobnost oblikovati in voditi tim, vzpostaviti medsebojno zaupanje in sproščeno vzdušje ter oblikovati, uskladiti in doseči skupne cilje.
  3. Ustvarjanje pozitivnih medsebojnih odnosov: Sposobnost razumeti vzroke za različne vrste obnašanja, sprejemati različnost in priznavati pravico do lastnega mišljenja.
  4. Motiviranje sodelavcev: Sposobnost razumeti potrebe, vrednote, interese, cilje in odnose posameznika in jih upoštevati pri vodenju ter ocenjevanju sodelavcev.
  5. Empatija in čustvena inteligenca: Sposobnost sočustvovati z drugimi, biti obziren do zaposlenih glede na njihovo psihično in čustveno stanje.
  6. Karizmatičnost: Sposobnost navdušiti, biti za zgled, sporočiti vizijo z močnimi argumenti
  7. Samonadzor: Sposobnost obvladovati stresne situacije, čustva, ostati umirjen in produktiven v nepredvidenih situacijah, kljub stiski in pritiskom.
  8. Ločevanje zasebnega in poslovnega življenja: Sposobnost reševati dogodke v zasebnem življenju tako, da ne vplivajo na vodenje, odnose in komunikacijo v podjetju. Tudi pri članih družine, ki so zaposleni v podjetju, zna ločiti vloge, ki jih imajo doma in v podjetju.
Vizjak poudarja, da morajo podjetja, ki želijo biti dolgoročni zmagovalci, izvesti pet preskokov.
  1. Preskok transparentnosti: Podjetje mora imeti vzpostavljene sisteme, dostopne podatke in analize, iz katerih so vidni ključni kazalniki in procesi.
  2. Preskok skladnosti: standardi in procesi, ki zagotavljajo zakonito in stabilno poslovanje.
  3. Preskok uspešnosti: Doseganje dobička.
  4. Preskok strategije: Strategija, ki vsebuje metode za doseganje ciljev in smeri podjetja.
  5. Preskok upravljanja: Pri tem preskoku lahko lastnik prenese upravljanje podjetja na nekoga, ki izvaja štiri predhodno omenjene temelje. Lastnik ob prenosu izvajanja procesov na drugega lahko uspešno svetuje, kritizira, predlaga, motivira. Pravilen sistem dela je, da družinsko podjetje upravlja družina, vodi pa ga (zunanji) profesionalec.

3. ALTERNATIVE NASLEDSTVA

Če vam je delo v družinskem podjetju izziv

- Začnite delati v podjetju že kot otrok in v času formalnega šolanja in študija, da boste spoznali čim več procesov, dela in sodelavcev ter dobili vpogled v kupce, konkurente in dobavitelje vašega družinskega podjetja. - Poleg osnovne stroke pridobite še temeljna znanja iz poslovodenja, na primer v MBA programu. - Pridobite vodstvene izkušnje izven družinskega podjetja z delom v tujini in z delom v drugih podjetjih vaše panoge. Najlažje to dosežete, če se za nekaj let zaposlite pri mednarodnem svetovalnem podjetju in v okviru tega dela sodelujete na projektih z vodilnimi podjetji iz vaše panoge. - Ob prevzemu vodenja si pridobite mentorja, ki bo imel že dolgoletne izkušnje s poslovodenjem, da se boste lahko z njim redno posvetovali. - Ne odločajte o vsem sami, ampak organizirajte redna srečanja nadzornega sveta, kjer boste usklajevali strateške cilje in investicije z vašimi solastniki oziroma drugimi družinskimi člani. Hkrati za posamezna poslovna področja kot na primer prodaja, razvoj, proizvodnja, nabava, finance zaposlite za te funkcije strokovno usposobljene kadre.

Če vam delo v družinskem podjetju ni izziv

- Usposobite se za upravljalca in se posvetite poklicu, ki vas veseli. - Za upravljanje podjetja potrebujete le nekaj ur časa na teden ter enkrat mesečno čas za sejo nadzornega sveta, kar lahko opravljate poleg vašega osnovnega poklica. - Za vodenje podjetja izberite strokovnjaka za to delo po objektivnih kriterijih. Pomoč pri izbiri vodje podjetja lahko naročite pri svetovalnih hišah, ki so za to delo specializirane. - Če ne želite prevzeti prevelike odgovornosti samostojnega upravljanja podjetja oziroma vas strokovno usposabljanje za upravljanje podjetja ne veseli, lahko prodate deleže podjetja strateškim kupcem iz panoge ali investicijskim skladom, ki bodo aktivno sodelovali v nadzornem svetu in so za funkcijo upravljanja že strokovno usposobljeni. - Odvisno od ponudbe investitorja in vaše osebne želje po samostojnem odločanju lahko prodate ali manjšinski delež in si s tem ohranite pravico do samostojnega odločanja ali večinski delež in si s tem zagotovite le pravico o rednih informacijah o poslovnem razvoju podjetja.

Nasvet za lastnika družinskega podjetja, ki išče naslednika

- Opredelite in zapišite vrednote in vizijo podjetja ter jasne kriterije za vodenje in upravljanje podjetja. - Poslušajte želje vaših otrok ali drugih prioritetnih kandidatov in jih ne silite v nasledstvo, če to za njih ni izziv. - Za vodenje podjetja izberite strokovnjaka za to delo po objektivnih kriterijih. V pomoč so lahko specializirane svetovalne hiše. V prehodnem obdobju, ki naj ne bo daljše od 24 mesecev, spremljajte delo vašega izbranega naslednika ter ga sami usposabljajte. - Po koncu prehodnega obdobja prevzemite vlogo upravljalca v podjetju in prepustite operativno vodenje podjetja izbranemu nasledniku. Naslednik naj si po potrebi izbere novega mentorja, vi se pa odcepite od vloge mentorja in od operativnih odločitev. - Če z delom naslednika ne boste zadovoljni, mu v obliki mesečnih srečanj dajajte strateške usmeritve vsaj 12 mesecev, predno ga zamenjate ali prodate podjetje zaradi nezaupanja v nasledstvo.
Nasvet je bil predstavljen na SBC Webinarju, ki je 13. oktobra potekal v organizaciji SBC.

E-novice

Naročite se na ključne informacije in praktične nasvete.

Zahtevano
Zahtevano