INFO KORONAVIRUS (nasvet) Zdravstvena priporočila NIJZ za dejavnosti, ki jih je mogoče spet opravljati od 4. maja dalje

Izbrani nasveti

30. April 2020

INFO KORONAVIRUS (nasvet) Zdravstvena priporočila NIJZ za dejavnosti, ki jih je mogoče spet opravljati od 4. maja dalje

S ponedeljkom, 4. maja, se po odločitvi vlade širi seznam gospodarskih dejavnosti, ki jih lahko izvajajo podjetja. Objavljamo seznam s ključnimi priporočili Nacionalnega inštituta za javno zdravje (NIJZ) za ob epidemiji novega koronavirusa Sars-CoV-2 (povzročitelj bolezni covid-19).

S PONEDELJKOM, 4. MAJA, ZAČNEJO OBRATOVATI:

— prodajalne na površini do 400 kvadratnih metrov prodajnega prostora (izjema so prodajalne v trgovskih centrih) — omejeno poslovanje: terase in vrtovi gostinskih lokalov s strežbo — izdelava in popravila na področju tekstilne, obutvene in usnjarske dejavnosti — fotokopirnice — ključavničarji, urarji, zlatarji — ponudniki fotografskih storitev — frizerski in kozmetični saloni (ličenje, manikura, odstranjevanje dlak, masaža, pedikura)   [*opomba: dejavnosti, kot so savne, kopeli, wellness, piercing, tetoviranje in drugi podobni postopki zaradi večje možnosti okužbe niso zajete v dovoljenju za obratovanje] — saloni za nego psov, mačk in drugih živali

>>> GLAVNI POUDARKI: ZDRAVSTVENA PRIPOROČILA ZA POSAMEZNE DEJAVNOSTI (S POVEZAVO DO CELOTNIH NAVODIL ZA POSAMEZNE DEJAVNOSTI NA STRANI NIJZ)

IZHODIŠČNI NASVET: - Najpomembnejša pot prenosa novega koronavirusa je preko izločkov iz dihal in preko onesnaženih rok. - Izhajamo iz tega, da so roke vedno onesnažene, izjema je le neposredno po njihovem umivanju ali razkuževanju. - Z onesnaženimi rokami prenašamo povzročitelje okužbe nase in na druge osebe ter predmete, ki se jih dotikamo (npr. kljuke, ročaji, držaji, delovni pripomočki, denar ipd.). - Z upoštevanjem vseh navedenih ukrepov bomo zmanjšali možnost za okužbo in s tem ščitili sebe in druge. - Za pravilno izvajanje samozaščitnih ukrepov mora odgovornost prevzeti vsak posameznik. - Popolne varnosti ni.

>> Priporočila za gostinske lokale in njihove zaposlene ob epidemiji novega koronavirusa SARS-CoV-2 glede možnosti osebnega prevzema hrane na prevzemnih mestih, kjer je zagotovljen minimalni stik s strankami
  • Zaposleni morajo upoštevati vsa navodila, priporočila za preprečevanje širjenja COVID 19 (na delo prihajajo izključno zdrave osebe, upoštevanje načel pravilnega umivanje rok oz. razkuževanja rok, higiena kašlja, upoštevanje medosebne razdalje.
  • Zaposleni, ki izdaja hrano/pijačo, naj nosi masko in si redno umiva oz. razkužuje roke, obvezno po vsakem stiku z denarjem.
  • Stranke, v kolikor jih na izdajo hrane/pijače čaka več, morajo dosledno upoštevati medosebno razdaljo (vsaj 2 metra).
  • NIJZ priporoča, da stranka plača na brezstičen način.
  • Zaposleni pri okencu po vsaki stranki razkuži POS termina.
Celotna priporočila so dostopna na tej povezavi.
>> Navodila za delo v servisnih storitvah in drugih storitvah ter živilskih in tehničnih trgovinah ob postopnem sproščanju nekaterih ukrepov v času epidemije
  • Stranke morajo biti na razumljiv in prijazen način obveščene, da v primeru bolezenskih znakov ne smejo dostopati do storitvene dejavnost. Stranke morajo tudi biti obveščene o ravnanju ob prisotnosti tudi najmanjših bolezenskih znakov okužbe zgornjih dihal.
  • Delodajalci naj ravnajo skladno z dobro higiensko prakso in že uveljavljenimi standardi, ki veljajo za njihovo področje dela (higiena rok in kašlja, dosledno nošenje zaščitne maske in vzdrževanje razdalje vsaj 1,5-2 metra ter izogibanje nenujnim tesnim stikom z ljudmi). Navodila vključujejo naslednje zahteve: - zagotavljanje 20 m2 površine na posamezno stranko, - redno in učinkovito prezračevanje prostorov, - razdalja med čakajočimi na blagajni je najmanj 2 metra, - med čakajočimi strankami pred prostori, kjer se izvajajo servisne storitve, ter druge servisne dejavnosti in pred živilskimi, gradbenimi in tehničnimi trgovinami, se upošteva razdaljo vsaj dveh metrov med posameznimi strankami, - redno razkuževanje nakupovalnih vozičkov in košar, naprav za vnos PIN številk in drugih površin in predmetov, ki prihajajo v stik s strankami ob opravljanju storitev, - namestitev razkuževalnikov pred vhodom, v notranjosti in ob izhodih iz objekta/trgovin.
  • Zaposleni morajo upoštevati splošna priporočila, ki veljajo za zmanjšanje prenosa povzročiteljev nalezljivih bolezni: - ob prihodu nimajo povišane telesne temperature, - v zadnjih (7-14) dneh niso bili v kontaktu s COVID-19 in z osebo oziroma osebo z znaki za COVID-19, ki je bila poslana v samoizolacijo, - ne hodijo bolni na delo in v primeru bolezenskih znakov za nalezljivo bolezen takoj po telefonu obvestijo delodajalca, - skrbijo za ustrezno in redno higieno rok, po potrebi tudi razkuževanje rok, in higieno kašlja, - pri delu s strankami nosijo zaščitno masko in ustrezno zaščitno opremo, ki jo uporabljajo sicer pri rednem delu, - se izogibajo osebam, ki kažejo znake okužbe dihal, - varno ravnajo s hrano.
Celotna navodila so dostopna na tej povezavi.
>> Higienska priporočila za opravljanje frizerskih storitev med epidemijo covid-19
  • Naročanje strank naj poteka po telefonu, dogovor naj bo o točni uri prihoda stranke in vrsti storitve. Zvečer predhodnega dne ali zjutraj na dan storitve izvajalec pri naročenih strankah še preveri, ali je njihovo zdravstveno stanje primerno (ali imajo znake okužbe dihal (npr. nahod, k, kašljanje, bolečine v žrelu, povišana temperatura, motnje okušanja, vonja ...), ali živijo v gospodinjstvu z nekom, ki ima take znake, in ali so v izolaciji oziroma v karanteni. V primeru pozitivnega odgovora stranko do nadaljnjega zavrne.
  • V salonu naj bo le toliko strank, kolikor jih lahko naenkrat postrežejo.
  • Zaradi dinamičnega procesa dela naj bo razdalja med delovnimi pari (od enega para frizer - stranka do drugega para) vsaj 2 metra. Med stranko in frizerjem pa 1 meter oz. največja možna razdalja, ki jo narava dela dopušča.
  • Delo naj bo organizirano tako, da stranke v salonu ne čakajo. V čakalnici ni čakajočih, izjema je spremljevalec otroka ali invalida.
  • V salonu mora biti zagotovljena možnost umivanja in razkuževanja rok za zaposlene ter razkuževanja rok za stranke. Zaposleni naj si pogosto umivajo ali razkužujejo roke, vedno pa npr. po uporabi telefona, računalnika, blagajne. Podajalnik razkužila za stranke in koš za odpadne maske naj bosta nameščena takoj ob vhodnih vratih. Zaposleni naj nadzira, da si stranke po vstopu obvezno razkužijo roke.
  • Časopisov, revij, igrač NI na razpolago.
  • Zaposleni si umije ali razkuži roke pred in po delu z vsako stranko ter vmes, če delo prekine.
Celotna priporočila so dostopna na tej povezavi.
>> Higienska priporočila za opravljanje kozmetičnih storitev med epidemijo covid-19
  • Takoj za vhodnimi vrati naj bo nameščen podajalnik za razkužilo za obvezno razkuževanje rok strank.
  • Stranke naj pridejo ob naročeni uri. V prostoru za stranke lahko čaka le spremljevalec otroka ali invalida. V čakalnici naj ne bo revij, časopisov, igrač.
  • Umivanje rok naj se izvede pred vsako stranko in po zaključku dela ter vmes, če se delo prekine.
  • Nosijo maske in vizir. Masko naj zamenja na 2 do 3 ure oziroma prej, če se zmoči. Vizir pred delom z naslednjo stranko obriše z alkoholnim razkužilom.
  • Po vsaki stranki je potrebno očistiti in razkužiti inštrumente oziroma pribor, z izjemo tistih, ki se uporabljajo za enkratno uporabo oziroma se sterilizirajo.
  • Pri uporabi razkužila dosledno upoštevamo navodila proizvajalca, še zlasti kontaktni čas (čas, ki je potreben, da razkužilo na predmetih uniči mikrobe).
  • Po vsaki menjavi stranke se obrišejo površine, ki jih je uporabljala, z običajnim čistilom ali razkužilom (naslonjala stola za glavo in za roke oziroma posteljo, površine, kamor stranka odloži svojo torbo, odlagalne površine za delovne pripomočke). V primeru stolov iz tkanine, ki jih je težje razkužiti, naj se uporabi polivinilna prevleka za enkratno uporabo. Podloge za enkratno uporabo je treba zamenjati in jih odvreči v koš za odpadke po vsaki stranki, tudi uporabljen tekstil (npr. rjuhe, brisače) je potrebno zamenjati po vsaki stranki in oprati pri temperaturi vsaj 60°C.
  • Pri odstranjevanju dlak na nogah in rokah, kjer ni mogoče zagotavljati zadostne medsebojne razdalje, naj se preuči možnost uporabe zaslona kot možno dodatno zaščito. V primeru uporabe zaslona, ga za vsako stranko obrišejo z razkužilom.
Celotna priporočila so dostopna na tej povezavi.
>> Higienski ukrepi v trgovinah z oblačili v času epidemije covid-19
  • Največje število strank v prostoru naj bo skladno s priporočili za živilske trgovine.
  • V trgovini mora biti zagotovljena možnost umivanja in razkuževanja rok za zaposlene ter razkuževanja rok za stranke. Podajalniki razkužila naj bodo nameščeni na vhodu v trgovino, na več mestih v trgovini ter na izhodu. Zaposleni naj nadzirajo, da si stranke ob vstopu v trgovino razkužijo roke in nosijo maske.
  • Nadzirajo naj razdaljo med osebami, vsaj 1,5 do 2 metra. Na blagajnah naj se namestijo zaščitni zasloni iz stekla pleksi. Tla pred blagajno naj imajo oznake za čakajoče na dveh metrih.
  • Priporočamo, da so obvestila o zaščitnih ukrepih (plakati, infografike...) razobešena na več mestih v trgovini. Priporočamo tudi predvajanje zvočnih opozoril.
  • Zaposleni naj si pogosto umivajo ali razkužujejo roke (npr. po uporabi telefona, računalnika, blagajne, po prijemanju oblačil, obešalnikov, stojal ...) Pogosto čistijo ali razkužujejo površine, ki se jih ljudje pogosto dotikajo: kljuke, držala, ročaji, police, pulti, kljuke obešalnikov, stojala za oblačila, blagajna, blagajniški pult, tipke terminala POS ...
  • POMERJANJE OBLAČIL: a.) Če trgovina omogoča pomerjanje: - Za vsako stranko je treba razkužiti in učinkovito prezračiti kabino za pomerjanje. - Oblačila, ki jih je stranka pomerila in jih ne bo kupila, je treba shraniti ločeno. - Če so na oblačilih dodatki iz plastike in kovine (gumbi, zadrge, okrasni dodatki …), je treba te razkužiti. Nato se oblačila ločeno shranijo za 2 dni, preden gredo nazaj v promet. b.) Če trgovina ne omogoča pomerjanja: - Če oblačila ne ustrezajo in trgovina omogoča možnost, da jih stranka vrne, jih zaposleni da v čisto polivinilno vrečo in nanjo napiše datum. - Če so na oblačilih dodatki iz plastike in kovine (gumbi, zadrge, okrasni dodatki …), te dodatke zaposleni pred deponiranjem v vrečo še razkuži z alkoholnim razkužilom. Nato se oblačila ločeno shranijo za 2 dni. Po dveh dneh gredo lahko spet v prodajo. O tem naj zaposleni vodi evidenco.
Celotna navodila za ukrepe so dostopna na tej povezavi.
>> Dela na domu: higienska priporočila za izvajanje obrtniških in servisnih del ter dimnikarskih storitev na domu v času epidemije covid-19
  • Neposreden kontakt med izvajalcem storitve in stranko naj bo omejen na minimum.
  • NIJZ svetuje, da se pred pričetkom dela izvajalec in stranka po telefonu natančno dogovorita glede vsega, kar se nanaša na naročeno storitev, izvajalec storitve naj takrat tudi navede, kaj vse bo potreboval in stranka naj mu to tudi v naprej pripravi.
  • Svetujejo brezstično plačevanje, po možnosti preko spleta.
  • Morebitno podpisovanje obrazcev (npr. delovni nalog ipd.) naj izvajalec storitve in stranka opravita z upoštevanjem medosebne razdalje (v času, ko eden podpisuje, se drugi umakne), vsak s svojim pisalom in obveznim umivanjem rok ali razkuževanjem rok po končanem podpisovanju).
Celotna priporočila so dostopna na tej povezavi.
>> Higienski ukrepi v knjigarnah in papirnicah v času epidemije covid-19
  • Zaposleni in kupci morajo biti zdravi, brez znakov okužbe dihal (nahod, kihanje, kašljanje, bolečine v žrelu, povišana temperatura). Pogosto naj si umivajo ali razkužujejo roke (npr. z razkužilom na osnovi 60 do 80 % alkohola). Naj se ne dotikajo obraza, zlasti ne ust, nosu in oči, preden so roke umite ali razkužene. Upoštevajo naj higieno kihanja in kašljanja.
  • Zaposleni in kupci nosijo maske in so dobro seznanjeni s pravilnim načinom nošenja in snemanja mask. Maska mora segati od korena nosu do pod brado, med nošenjem se je ne dotikajo. Masko je treba zamenjati na dve do tri ure oziroma prej, če se zmoči. Pred in po uporabi maske si je treba temeljito umiti ali razkužiti roke.
  • V trgovini mora biti zagotovljena možnost umivanja in razkuževanja rok za zaposlene ter razkuževanja rok za stranke.
  • Podajalniki razkužila naj bodo nameščeni na vhodu v trgovino, na več mestih v trgovini ter ob izhodu. Ob izhodnih vratih naj bo nameščen koš za odpadne maske.
  • Zaposleni naj nadzirajo, da si stranke ob vstopu v trgovino razkužijo roke in nosijo maske. Nadzirajo naj razdaljo med osebami, najmanj 1,5 do 2 metra.
  • NIJZ predlaga, da se na tla pred blagajno namesti oznake za čakajoče vsake 2 metra.
Celotna navodila so dostopna na tej povezavi. 
>> Higienska priporočila za izvajanje nepremičninskih poslov med epidemijo covid-19
  • Neposreden kontakt med izvajalcem storitve in stranko naj bo omejen na minimum oziroma zgolj na ogled nepremičnine. Priporočamo, da za vso ostalo medsebojno komunikacijo velja: - dogovarjanje glede vsega, kar se nanaša na želeno storitev, naj bo opravljeno po telefonu ali elektronski pošti, - stranka naj natančno navede, kakšne so njene želje, nepremičninski posrednik pa naj to tudi vnaprej pripravi, po možnosti v obliki e-gradiva, fotografij ipd., - vsa pisna dokumentacija se posreduje v e-obliki, ustna komunikacija se opravi po telefonu.
  • Svetujemo brezstično plačevanje, po možnosti preko spleta.
  • Morebitno podpisovanje obrazcev (npr. podpis pogodbe), če ni mogoča uporaba digitalnega podpisa, naj izvajalec storitve in stranka opravita z upoštevanjem medosebne razdalje (v času, ko eden podpisuje, se drugi umakne), vsak s svojim pisalom in obveznim umivanjem rok ali razkuževanjem rok po opravljenem podpisovanju.
  • OGLED NEPREMIČNINE: - Za ogled so primerne le tiste nepremičnine, ki so v času ogleda prazne (v njih ni nobene osebe). - Ogled naj opravi po možnosti ena stranka, pri ogledu naj se vzdržuje medosebna razdalja vsaj 2 metrov. - Pred ogledom nepremičnine je potrebno izvesti temeljito zračenje. Če v nepremičnini še vedno bivajo stanovalci, je treba na ustrezen način izvesti tudi čiščenje prostorov.
Celotna priporočila so dostopna na tej povezavi.
 >> Priporočila za preprečevanje prenosa okužbe z novim koronavirusom covid-19 za lovce
  • Usposobljene osebe naj pregled uplenjene divjadi opravijo posamezno. Priporočljivo je, da se v zbiralnici divjadi istočasno zadržuje samo ena oseba.
  • Lovci za oddajo divjadi obvestijo usposobljeno osebo, da bo opravila pregled. Pregled se lahko opravi tudi kasneje brez prisotnosti uplenitelja.
  • Ob predaji in ob pregledu naj se med osebami vzdržujejo razdalja več kot 1,5 m. Ob tesnejšem stiku naj osebe uporabljajo navadno kirurško masko.
  • Po stiku z drugo osebo naj si temeljito umijejo roke s tekočim milom in vodo ter uporabijo papirnate brisače za enkratno uporabo. Kjer ni možnosti umivanja rok, se uporabi alkoholno razkužilo za roke, ki se ga nanese na suho kožo; vsebnost alkohola v razkužilu naj bo najmanj 60 %.
  • Po opravljanem pregledu uplenjene divjadi naj si osebe temeljito umijejo in razkužijo roke. Izogibajo naj se dotikanju oči, nosu in ust z rokami, tudi če se uporabljajo zaščitne rokavice.
  • Za osebe, ki kadijo, je pomembno, da si pred kajenjem umijejo ali razkužijo roke.
  • Površine, ki se jih je dotikalo več oseb, je potrebno razkužiti (kljuke vrat in komor, kavlji za obešanje divjadi, tehtnica, noži ...).
  • Delovna oblačila naj se kemično očistijo, oblačila, za katera je dovoljeno pranje, se opere na 60 stopinj Celzija. Uporabi se lahko tudi postopke 48-urnega hranjenja opreme v posebnem prostoru (kontejner, nadstrešek), v katere osebe stalno ne dostopajo.
Celotna priporočila so dostopna na tej povezavi.

 

E-novice

Naročite se na ključne informacije in praktične nasvete.

Zahtevano
Zahtevano